NEXTDŽEM aneb ajťák teoretik

Written by prosek on 17 September 2013. Posted in Herní scéna

Na RP fubuku někdo nasral klučíka, co si rád hraje na IT celebritu. Ventiloval svoje konzolové know-how s takovou vervou, že ho čtenáři poslali do prdele. Klučina se posléze tak vytočil, že udělal bezkonkurenčně nejnudnější áda berlínskou adaptaci a to tak mocně nudnou, že mě málem jeblo. Pak to veledílo smazal. Pak šel a na inetu zveřejnil "pracně vydolované" technické specifikace hardwaru PS4. No, moc práce si s tím teda nedal. Linkoval ve svém díle i novinku z pera RP redaktora Iriška, což ovšem docela chápu, bo Iris tam plácal zhruba ve stejném levelu, jako wizáblý ajťák. Bohužel, Ajty nám stále nevysvětlil, jak to v tom PS4 vlastně chodí, přestože je považován za experta na konzole.

Stejně je zajímavé, že někteří redaktoři a samozvaní experti na architektury počítačových procesorů vystříkají do netu litry impotentních myšlenek, aniž by si před tím něco nastudovali. Proč se tedy oba tábory, PC a konzole fans, tak nesmiřitelně nenávidí? No protože vůbec nechápou, že srovnávají nesrovnatelné, aniž by věděli, jak to v těch jejich bednách vlastně všechno funguje.

Už jsem to napsal dříve, že konzole na rozdíl od PC - personal computeru - není klasický multifunkční počítač, ale velmi specializovaný, customizovaný kousek hardware. Možná znáte anglický výraz embeded. Ano, herní konzole nejsou nic jiného než embeded hardware. Přemýšlel jsem, k čemu to přirovnat, aby tomu rozuměli hlavně páni kluci, bo holky tyhle problémy nemají, protože jsou chytřejší a studují informatiku na VŠE. A jedno přirovnání bych měl.

Představte si auto. Například Ochcáfku f tédéčíku f plný palbě na hlínách f metle bez švihadel. Má to volant, motor, kola, brzdy, místo pro tatínka, maminku, 3 haranty a kufr na čtvrtku domácnosti. Dopraví vás poměrně svižně a pohodlně (bez těch harantů) z místa A do místa B. Jezdí to, uveze to půl tuny, málo to žere. A teď si vezměte, co já vím, třeba Subáro f STIčku. Uveze to hovno. Vejde se do toho hovno. Ale jede to jako z praku, chroupe to zatáčky s prstem v nose na plnej céres, jede to jako po kolejích, bo to má customizovaný podvozek, agregát a brzdy. Pohodlný to není ani náhodou, vše je podřízeno výkonu. Žere to i trávu kolem silnice. To auto umí jenom jedno - jezdit děsně rychle a děsně klikatě, což public Ochcáfka nedá ani kdyby se posrala do vejšky. Je to klasický příklad customizace. Celé STI je designováno pro výkon. Ochcáfka je dílo kompromisů, je to auto bez duše, bez koulí, mainstream, nuda. Je to takové PC. Když budete chtít po Ochcáfce, aby jezdila jako STI, narvete do toho milion minimálně.

Rozumíte? 

Konzole byly vždy velmi účelové stroje. Celý návrh tohoto železa podléhal, a i dnes stále podléhá,  jedinému cíli - roztáčet na televizních obrazovkách hry. Stará generace konzolí měla nevýhodu v instrukční sadě a vývojářům z toho naskakovaly pupínky. Zřejmě hlavně z tohoto důvodu next-gen postavili na něčem, co už podle názvu evokuje klasickou architekturu PC procesorů. Ale pozor! I když v PS4 nebo v tom druhém železe od mrkvosoftu tiká procesor AMD označený x86, ještě to neznamená, že je nemlich "stejný" jako pro PC. Je a není.

Jaký je vlastně hlavní rozdíl mezi PC a next-gen návrhem?

No, jednoduše řečeno - AMD u next-gen vytáhlo z rukávu eso - APU. Tak dlouho AMD prudilo a laborovalo se všelijakými SoC platformami pro tablety a podobné sračky, až vykoumali Jaguára. Je to "procák", quad core, takže 4 jádra, ale pozor, modulární. To slovo modulární je důležité. PS4 má totiž Jaguáry DVA. Do jedné placky AMD narvalo dvě čtyřjádrové jednotky. Ano, takže v PS4 dřepí vizuálně jeden procesor, ale uvnitř trůní dvě CPU jednotky. Něco jako grafárny se dvěma grafickými jádry.  A protože je to APU, tak k tomu je pochopitelně přilípnutá ještě GCN jednotka. 

Představte si procák, zdvojený, nadupaný customizovanými instrukcemi, votuněný o grafické jádro, systém, který  je do posledního atomu svého křemíku vyladěný na hraní her. A máte tady auto formule 1, rallye auto WRC, dragstera. Ale rodinku na dovču s tím neodvezete. Ale na dovolenou s BMW M5? Žádný problém.

Next-gen hardware stojí a padá na upraveném developerském prostředí a zřejmě na natuněné propustnosti GDDR5 pamětí. Zda základní deska PS4 obsahuje zřejmě i poladěnou FSB sběrnici nebo to je úplně přeoraný design, to netuším. Ale tipnul bych to specializovaný design. Grafické DDR5 tomu dávají jiný šmrnc, než pomalejší DDR3, ikdyž GDDR5 mají svůj původ právě v DDR3 návrhu. PC obecně funguje tak rychle, jak rychlou dokáže přemisťovat data v RAM. A to je právě onen slabý článek v řetězu PC hardware. Grafárna totiž v PC "nepočítá" všechno. Část hry chroupe CPU, chrlá u toho do "pomalé" RAM, ze které se to snaží vydolovat následně grafická karta, takže není divu, že nevyladěná PC sestava není schopna hru využít na max. A u next-gen tuším někde "zradu".

Výrazné navýšení "výkonu" tam nepochybně bude, ale pakliže nebudeme brát v úvahu pořizovací ceny, provozní náklady a důvody pořízení, pak PC je zřejmě zatím ve vedení. Nicméně nevýhoda PC ve sdílení RAM je zřejmá. PS4 bude těžit z maximálně vyždímaného pipelingu a sdílené velmi výkonné RAM. PC, pakliže to bude TO pure herní PC, postavené s láskou a z vykrvácené peněženky, bude podle mého názoru stále dominovat. Ovšem nelze AMD upřít ocenění za zajímavé APU, které by mohlo ještě velmi, velmi překvapit. Dokážu si představit například notebook postavený na 4 jádrovém Jaguaru. Pokud by AMD tohle vymazlené APU pustilo do PC světa, mohla by to být zábava a takový notes bych okamžitě koupil.

Btw. The Ajty. Ten není pouze expert na hardware. Je to i exelentní lecplejer, grafik a intro maker. Jo a také expert na sítě a síťovou komunikaci, páč jenom mrkne a někde na planetě někomu přistane BAN. Jeho "dost silné PC renderuje HODINOVÉ video PĚT minut". Píše zajímavé články a nějak zapomíná uvádět zdroje. Pak ty články přepisuje a zapomíná, že to poznáme, protože má velmi identifikovatelný styl psaní. Přijímá zajímavé sázky, vyhrává je a pak o tom natáčí videa. Také prezentuje TUTORIALy na Sony Vegas, kde bez skrupulí uvádí, že jeho editační software je cracknutý. A když mu napíšete, že to má nějaký divný, okamžitě videa maže... no, někdy je i vrátí zpátky. Rád bych věřil expertním postům našeho Ajtyho, ale je to těžké, když tvrdí, že CPU pro patici AM3 narval na patici FM2. Zná se zřejmě i se členy amerického klanu OPTIC GAMING, bo ti mu posílají svoje videa, aby na nich demonstroval svůj edit skill. Zatím ho nesmazal.

Většina český lecplejerů se jmenuje Frisk

Většina český lecplejerů se jmenuje Joseph Frisk....

Nevěřte samozvaným pitomcům, co si hrajou na experty. Nepiště články, když tomu hovno rozumíte. Nepiště články, když nejste schopni zplodit vlastní věty a vlastní fotografie. Vlastně se na to raději vyserte, když na to nemáte, a běžte raději natáčet ty lecpleje. Tam nemůžete nic zkazit a dostanete lajky za hubičku. A těch nových kamarádů, no k nezaplacení!


P.S.

Pakliže jsem někomu šlápl na kuří oko, když jsem ho přistihl při lhaní, je zbytečně vyzývat mne na face to face setkání. Byl by to skutečný GAME Over.

Share