5 důvodů, proč je DotA2 lepší než LoL

Written by Over on 08 February 2012. Posted in Hry

Nadpis blogu snad mluví za vše...

... ale předem pár slov.

VAROVÁNÍ! ČLÁNEK OBSAHUJE OSOBNÍ NÁZORY, KTERÉ SE VÁM NEMUSÍ LÍBIT A NENÍ URČEN PRO NAPROSTÉ NOOBY, KTEŘÍ PODOBNOU HRU NIKDY NEHRÁLI. MŮŽE VÁM ZPŮSOBIT MENTÁLNÍ POŠKOZENÍ A AUTOR NA TO NEBERE ZODPOVĚDNOST. LOLKAŘŮM SE NEBUDE LÍBIT, VĚZTE VŠAK, ŽE NEKRITIZUJI VÁS (ZATÍM), ALE JEN VAŠI HRU. FLAMUJTE V KOMENTÁŘÍCH, TO JE TAM DOLE. DĚKUJI.

Ok, teď když to mám z krku...V žánru dotě-podobných-her jsem začínal na LoL a byl jsem spokojen. Ale po zkušenostech z bety DotA2 se prostě nemohu vrátit. DotA2 mě překvapila a v mých očích LoL zadupala do země. Tak tedy, proč je tomu tak? Here we go...

1) TECHNICKÉ ZPRACOVÁNÍ


Začněme nejvíce do očí bijícím rozdílem. DotA2 vypadá fantasticky. Ona i zní fantasticky. A taky se hraje fantasticky (ale to až o pár bodů níže).

Tak tedy, vizuál.

LoL vsadilo na jednoduchou nepříliš kvalitní cellshadovou grafiku hýřící barvami, která, abych řekl pravdu, mi do oka neopadla nikdy. Vypadá lacině, neprofesionálně, plastově, prostě tak nějak meh.

DotA2 naopak zvolila podobný artstyle jako Diablo - plastický (nikoliv plastový), jednoduchý, minimalistický (v rámci fantasy zasazení), a barvy jsou takové malované. Prostě se na to kouká lépe. Pro srovnání, obrázek níže. Podobná situace, různé hry.

Názor si udělejte sami.

Dále, audio.

V DotA2 mě především překvapily hlášky hrdinů. Dvouhlavý drak Jakiro povídá vtipy druhé hlavě; poskakující Storm Spirit se vysmívá protivníkům; ekozmrd Nature´s Prophet propaguje politku Strany Zelených; Lina při smrti svojí sestrou Rylai prohlásí "You are adopted!"; elektrizující Razor po last-hitu většinou zmíní elektrickou vodivost zlata; Ursa, když dá First Blood, se těší z toho, jak v ní umyje své drápy;  Zeus se vysmívá smrtelníkům; námezdní zabiják Bounty Hunter se posmívá Tidehunterovy se slovy "Tidehunter becomes the hunted!". Hlášky jsou vtipné, zajímavé, sedí. Není nic lepšího, než když jako Windrunnerka (lučištnice) zabijete Drow (taky lučištnice) a Windrunnerka sarkasticky prohlásí: "Drow, Drow...where did you learn to shoot?". Nebo také za zmínku stojí Tidehunter, který každý level prohlásí, co by snědl. Na jedničce by snědl plankton, na šestce mořského koníka, na čtyřiadvacítce obří chobotnici a na finální pětadvacítce laxně prohlásí, že už je plnej. Valve mají smysl pro humor.

A LoL? Tam postavy mluví, jen když jim to přikážete. Občas se nějaký dobrý vtípek taky objeví (pekař Pantheon nebo Luxina "Double Rainbow...what does it mean? Well..."), ale vzájemná interakce mezi postavami chybí.

A efekty kouzel? Škoda slov, ukažme si to třeba na ulti Warlocka a jeho ekvivalentu z LoL, Annie.

 

2) HRDINOVÉ


Je to jako srovnání SC:BW a SC2. Podívejme se na jednotky BW.

Reaver - papírově neuvěřitelně OP a zajímavá jednotka. Splash damage nad stovku, na dálku. Dokáže zničit celou armádu za pár vteřin.

Lurker - papírově neuvěřitelně OP a zajímavá jednotka. Zahrabaná, splash damage, jednoduše skvělý nápad.

Miny Vulture - papírově neuvěřitelně OP a zajímavá jednotka. Neviditelné, ohromná splash damage.

Co mají všechny rasy BW stejné? Mají OP jednotky. Silné, dokáží otočit bitvu vzhůru nohama. A jsou zábavné. A hlavně, vybalancované.

A SC2? Méně jednotek, a jsou méně OP. Miny jsou pryč, Reaver taky, Lurker taky. Místo toho nudní Immortalové, Hellioni a Roachové. Samy o sobě jednotky obyčejné, jednoduché, nudné. Ale méně vybalancované.

Co tím chci říci? Není nutné ustrašeně nerfovat vše v zájmu balance - nemusí to pomoci. A to stejné se dá aplikovat na LoL.

V LoL jsou hrdinové prostě plošší. Nikdo nemá super silnou AoE ulti (až na Annie, Nunu a Nocturne no), nikdo nemá nějakou superkrutopřísnou pasivku, nikdo nemá nějaký charakteristický megaspell, který vás donutí řvat vzteky nebo nadšením. Přepočty prostě nedovolují spellům, aby dělaly příliš velkou paseku.

A co v Dotě? Riki má na ultině permanentní neviditelnost. Skeleton King se každou minutu může po smrti oživit. Enigma dokáže udělat obrovskou černou díru. Tidehunter může ultinou zastunovat oblast přes pár obrazovek. Silencer může zakázat kouzlit všem hrdinům na mapě po dobu 5 vteřin. Omniknight může zablokovat spojencům jakoukoliv magickou damage po dobu 12 vteřin, s cooldownem 14 vteřin. Nature´s Prophet se může každých dvacet vteřin teleportovat kamkoliv na mapu (v LoL to má v jisté formě Pantheon, a může to jednou za pár minut). Magina se může každých 5 vteřin blinknout. V LoL to můžete jednou za 5 minut. Dark Seer může udělat repliky nepřátelského týmu, které budou na ně útočit a udělat masivní přesilu pro váš tým. Invoker má zase deset kouzel, záleží na tom, jak které ze tří elementů nakombinujete. Už to chápete? Neuvěřitelně silná, originální, zajímavá, opravdu velká super cool kouzla, která dělají hru tak zábavnou. A přitom je ta hra vybalancovanější než LoL...kde je problém, LoLko?

 

3) METAGAME


LoL je nudnější, a to kvůli metagame.

Hra vypadá asi takto. Všichni se spawnou. AP carry jde na mid, support a AD carry na bot, tank na top, jungler jungluje. Silné věže zaručují negankovatelnost asi 10-15 minut, takže se na lajně jen hráči poštuchují a klikají na creepy. Žádné super akcičky byste v profesionální hře do 10 minuty někdy ani nenašli. Farmit, farmit, kdo farmnul více vyhraje pomocí klikání autoattacku. Doufejte, že vaše AD carry umí lasthitovat. Pokud neumí, tak ho vyflamujte, protože creepy vám nikdo denyovat narozdíl od Doty nemůže a co je na tom tedy těžkého. Tadá, dohráli jste a jdete na další hru, která je úplně stejná. Enjoy!

Hra v Dotě vypadá asi takto. Všichni se spawnou. Na mid může jít nejčastěji Inťák-support, ale klidně může jít Str, vlastně i Agi carry, aby se mu líp levelovalo (bacha na to, levely jsou důležitější než v LoL!). Proboha, můžou tam jít klidně dva, carry a support, aby to pushli. Ano, dva na mid. Nezřídka se stane, že na botu se třeba vytvoří tzv. trilane, kdy hrají tři proti nepřátelskému carry, aby mu zabránili farmu. Nebo tam může jít jenom jeden proti dvou, jsou na to také hrdinové. Jedna lajna klidně může být prázdná, když bude mít věž na mále, tak se tam teleportuje tým pomocí TP Scrollů. Věžky nejsou příliš silné, gankování začíná už v první minutě, hraje se rychleji, agresivněji, akčněji. Hráči si mohou více dovolit, více experimentovat, nejsou svázání stupidní pasivní a statickou metagame LoLka - každá hra může být naprosto jiná. Lajny mohou být 1-1-3, 2-1-2, 0-2-3, 1-1-1 a dva roameři...vše je možné, funguje to, jde to. V LoL funguje jen jedno, max. dvě řešení metagame. V Dotě...desítky možností a kombinací.

 

4) SMRT = ZTRÁTA PENĚZ


Jak jednoduchá "feature", jak moc ale hře pomohla.

LoL trpí snowball efektem. Pokud se nepřátelské carry nafarmí, tak se nafarmí. Co s tím uděláte? Máte několik možností, počítejte. Ne, počkat, máte vlastně jenom jednu - pomoci vlastnímu carry, aby se více nafarmilo, jinak vás nepřátelské rozjebe na pár kliků. Nuda.

V Dotě, když se nepřátelské carry nafarmí, máte několik možností. Pomoci nafarmit vlastní carry, jako v LoL. Za druhé...můžete využít anti-carry hrdinů, kteří dokáží za správných podmínek nepřátelské carry negovat, nebo klidně obrátit fight z 5v5 na 15v5. A za třetí...  ganknout nepřátelské carry. Proč? Nejen, že smrt v Dotě trvá déle, ale ztratíte i goldy...nemálo goldů. Co to znamená? Můžete nepřátelské carry "odfarmit". To už je hustý, co?

Může to být frustrující, může to být otravné, ale především - i z té nejhorší situace se dá vyhrabat. Ale stále vyhraje ten, kdo si to víc zaslouží. Win/win situace.

 

5) ICEFROG, VALVE, ZKUŠENOSTI A PENÍZE


Ne, žádná ledová žába v Dotě není. IceFrog je duchovní otec tohoto žánru, a spolu s Eulem, Guinsoo a Pendragonem udělali DotA-Allstars. Pendragon dělá na LoL, ale ten důležitější, IceFrog, vede vývoj DotA2. Ten člověk má velké zkušenosti, ví co dělá, komunita ho má ráda. Dále přidejte do receptu Valve, které má radši ještě více komunit, poté jejich reputaci a nakonec jejich obří množství peněz ze Steamu...co vznikne? Přesně tak.

 

6) ITEMY


Jo, je to šestka, čtete správně. Berte to jako bonus.

V LoL jsou itemy v porovnání s Dotou velmi pasivní. Doslova. V LoL je dohromady tak 7-10 itemů, které mají aktivní schopnost. V Dotě? Každej druhej. Jo, a taky jich je jich tak dvakrát víc, ale to už je jedno.

Scythe of Vyse promění nepřítele na 3,5s na ovečku; BKB vás učiní imunní k magii na 10s; Blink dagger vám dovolí blinkovat (překvapivě) každých 17s (v LoL je to summoner spell a je jednou za pár minut. Nudné); Shadow Blade vás učinní neviditelným; Smoke of Deceit učiní neviditelným celý váš tým; Quelling Blade dokáže prosekat cestu lesem a otevřít nové možnosti ganku; Magic Wand za každé nepřátelské kouzlo absorbuje náboj, který lze využít pro doplnění životů a many; Aghanim Scepter vylepší vaši ultinu atd. atd.

Itemy, které dokáží změnit průběh hry. Nejsou to jen +X damage, ale poskytují opravdu signifikantní bonusy. Je to křupavější, čokoládovější. A to mají hráči rádi.

 

TL;DR


Nedržkuj a přečti si to!

Share