[SPOILER] ME3 aneb jak zničit supr příběh pod 10 minut

Written by Over on 11 March 2012. Posted in Hry

Ačkoliv je ME "trochu" přehypovaná série, příběhově dost podlá vykrádačka a hodně mělké sci-fi RPGčko (pokud se to tak dá vůbec nazvat), má něco, co vás k postavám emocionálně přilne.

Záleží vám na nich a příběh je skvěle podaný. Napříč třemi díly si k nim vypěstujete silný vztah. Tak citově silná hra tu dlouho nebyla a asi ani nebude; a v kombinaci s docela dobře propracovaným univerzem (i když ukradeným) tvoří skvělou kombinaci. Přibližně takto by měly vypadat SP příběhově založené hry.

Jenže s příchodem třetího dílu se to zvrtlo. Kdyby to bylo jen příběhové zaškobrtnutí, asi by to tolik nevadilo. Jenže to, co se jim "podařilo" není jen zaškobrtnutí. Je to kaskáda děr v zápletce, nelogických zvratů, nedomyšlených nesrovnalostí a deus ex machin, která vrcholí tím nejhorším a nejdepresivnějším zakončením, které se v poslední době objevilo. A u takovéto hry to sakra vadí.

VAROVÁNÍ!: Článek obsahuje tvrdé nekompromisní spoilery na všechno možné spojené s Mass Effect sérií, především třetí díl!

Projekt Crucible

Hned v první půl hodince hry se dostanete s Ashley a Jamesem na Mars, kam vás poslal admirál Hackett - že prý jde o něco důležitého, co našli v Protheánském super-harddisku. Ukáže se, že zde stará známá roztomilá asarijská vědkyně Liara T´Soni objevila s týmem ostatních vědátorů schéma zbraně, které dokáže jedním vrzem odstranit Reapery ze hry. Doslova. Co je s tím špatně?

Tak především, už v první půl hodině přesně víte, jak hra skončí - odpálením Cruciblu. Je to nad slunce jasné. Žádné napětí, hlavní hnací motor trojky je komplet odhalen hned na začátku. Snaží se to zamaskovat Catalystem, ale není zase divné, že tak jednoduše pochopitelný plán (citát od admirála Hacketta) neobsahuje to nejdůležitější? Proč informaci o Catalystu dát jen na jeden nosič?  Je to do očí bijící a dalo se tady vytěžit víc.

Dál, jaktože to našli až teď? Ta vědecká stanice je obrovská a evidentně tam pracovali sakra dlouho - jaktože to objevili až teď? Odpověď je jasná, aby to BW sedlo do příběhu a tempa trojky. Ale nesedí to se vším ostatním.

Navíc jde o super zbraň. Vážně originální, to vám řeknu. Rasa syntetických polobohů, že by se dala takhle jednoduše zničit? To se mi nezdá. Stejně to udělali ve StarCraftu, s artefaktem na zničení Zergů, a bylo to stejně stupidní jako tady.

Za čtvrté, nabízí se další nepříjemná myšlenka. V ME1 bylo řečeno, že Reapeři dokáží civilizace, které o nich nemají do poslední chvíle ani páru, zničit poměrně rychle. Ve dvojce jakbysmet. Ale ve trojce najednou měly vyhlazované civilizace čas tůnit nějaké schéma na sestrojení superzbraně. Je to jako pěst na oko, že Crucible je zoufalé řešení otázky "jak zničit neporazitelného nepřítele tak, aby to nevypadalo blbě". BioWare se to snažili vysvětlit tak, že se schéma přenášelo mezi civilizacemi, které na poslední chvíli plán vždy obohatili, ale to jim snad nemůže nikdo žrát. Zničeho nic se na Protheanském datanosiči objeví několik let neodhalené schéma super-zbraně? A nikde jinde nebylo? Nedali by ho Protheani na více nosičů, aby zvýšili šance brzkého objevení (když má někdo čas plánovat superzbraň a má nadsvětelné pohony, má i čas ty informace uložit, nebo snad ne?)?  Jednoduše chabá očividná deus ex machina, kterou dost odflákli.

Reapeři, jejich záměry a podobně

Reapeři jako takoví jsou skvělý prvek příběhu. Tajemná syntetická monstra, která dokážou prakticky cokoliv, vyhlazující galaxii každých pár desítek tisíc let. Vzhledem k tomu, že ME3 má být zakončení této dějové linie, člověk by očekával, že se o nich něco dozví.

Třeba jejich záměr. Proč těží organiky? Když byl psán první ME, autor univerza měl představu, že Reapeři asimilují vyspělé civilizace, aby přišli na způsob jak zastavit nekonečné rozpínání temné energie, která by mohla eventuélně pozřít celý vesmír. Že to myslí v dobrém. Na temnou energii je v prvním a druhém dílu plno odkazů a krásně by to zapadlo.

Jenže autora prvních dvou her vyhodili a trojku psala banda úplně jiných lidí a je to vidět. Nový záměr Reaperů je docela postavený na hlavu. Když promluvíte s padlým Reaperem na planetě Kvarianů, říká, že jejich plán by organici nemohli pochopit, že se snaží vyhlazováním zastavit chaos. Když jsem se na konci od Catalysta (kdo to vlastně je?) dozvěděl pravý záměr, nevěděl jsem, zda se smát nebo facepalmovat. Protože ho vážně nedokážu pochopit. Ale tak to asi BW nezamýšlelo. Prý, že ničí organické civilizace, aby tyto civilizace nedospěly do stádia, kdy by je mohli zničit jejich vlastní syntetici. V podstatě je zabíjí, aby se nemohly zabít samy. What the fuck? Co to sakra?

A navíc, proč je teda těží? Proč Protheany změnily na kolektory?

Je tu až příliš mnoho otázek, které měly být zodpovězeny, a příliš mnoho věcí, kterými si BioWare naběhlo na vidle.

Talina tvář

Proč vypadá tak humanoidně? Proč není vidět i mimo obrázek? A hlavně, proč sakra vzali BW náhodnej pic na netu a jenom ho fotošopli? Není divu, že jsou fanoušci naštvaní... a po internetovsku tvoří vtipná videa.

Zakončení

Upřímně, nevím, kde začít. Do tohoto bodu byla hra nadprůměrná a bezesporu 8/10, možná i devítkovej materiál. Jenže jakmile se Shepard přiblíží k bílému paprsku k Citadele, příběh celé série jde totálně do kelu.

Nejhorší část zakončení je pravděpodobně to, že ignoruje naprosto všechno co Shepard v minulosti udělal/a. Rachni královna, genofág, Ashley/Kaidan, Grunt, Legion, Geth vs Quarian konflikt, nechání Rady na pospas osudu, zničení kolektorské báze, pořadí misí, záchrana posádky v kolektorské bázi, exil Tali, Samara/Morinth, zničení/přepsání Gethů...nic z toho nijak neovlivní konec série. Nic. Je to úplně jedno. Místo toho, aby to vypadalo takhle, to vypadá ve výsledku takhle.  Ať uděláte cokoliv, vždy dostanete stejné tři volby - zničit, ovládnout, spojit. Mass Effect vždy byl o volbách a těžkých rozhodnutích - a najednou jsou všechny bezcenné, bezvýznamné?

Dále k těm třem možnostem. Můžete Reapery ovládnout, přesunout je mimo galaxii a problém vyřešen, akorát teda Shepard zemře. Nebo můžete zničit veškeré syntetiky včetně Reaperů, takže jakékoliv snahy okolo Gethů jsou zbytečné. Nebo můžete syntetikovat organiky, a s nejvyšší pravděpodobností Shepard zemře. Vše co mají společné je to, že zničí všechny Mass Relay, což má naprosto katastrofické důsledky. Shepard vlastně zahubí úplně všechny. Zbytky flotily se nemají jak dostat ze sluneční soustavy, mimozemské rasy zemřou na nedostatek jejich vlastního jídla. Lose/lose situace. A s koncem Mass Relay a Citadely (ano, i Citadela) je v podstatě podepsán ortel nad budoucností univerza - vynalézt FTL dopravdu bude trvat sakra dlouho a nikdo se ji už nedožije. Nejpravděpodobnější výsledek je vyhynutí organiků. Proč, BioWare, proč?!

A pokud si vzpomínám dobře, v Arrivalu bylo řečeno, že výbuch Mass Relay může zničit celou soustavu blízké hvězdy. Protože vybuchly všechny, měla by dezintegrovat celá galaxie, ale protože Joker to jaksi přežil, nestalo se. Další díra v zápletce.

Jaktože byla Citadela z ničeho nic přenesena skrz několik hvězdných soustav. Pokud si pamatuju dobře ze dvojky, tak to prostě nejde. A navíc, jak by to Reapeři udělali? Keepeři jsou přece opravení a nejsou hrozba...

Dále, než vstoupíte do Citadely, zemře celá vaše squada. Liara zmasakrována v tratolišti krve, Tali na cucky díky palbě Harbringera, který pak antiklimaticky spokojeně odletí. Jenže na konci je vidět video, jak Liara s Jokerem a EDI spadli na neznámou planetu - dafuq? Fandům se podařilo zjistit, že s Jokerem a EDI tam bude ten, u kterého máte největší loajalitu/romance body. Jenže Liara byla mrtvá pod tím bílým výtahem do Citadely. Kam se podělo staré dobré pečlivé BW?

Žádný boss fight, pouze antiklimatický zásah Harbringera. To je vše?! Really?

Catalyst, jakýsi bůh Reaperů v podobě děcka v podobě citadely (yo dawg...), který nevysvětlí v podstatě nic, nezapadá do příběhu a Shepard mu z nějakého důvodu bezmezně věří. To nedává smysl.

Všechny konce mají stejné video. JEDINÉ, co se změní, je BARVA výbuchu Cruciblu. Ano, jen barva. Tak odfláklé cinematics jsem ještě neviděl. Pouze nabarvená exploze a nic víc.

A co dál? Není to ani zdaleka uzavřený a uspokojivý konec. Normandie se vyštípe na neznámé planetě, Shepard je anebo není mrtev kdoví kde, osud posádky neznámý, osud Sheparda neznámý. Bez Mass Relayí je galaxie v hajzlu. Ano, válka přináší oběti, ale tohle BioWare trochu s depresivností přehnali.

A hlavně, není ani jeden happy end. Nejsem moc jejich fanda, ale měl tu být, opravdu měl. Teď je jedna volba horší než druhá a není divu, že fandům zůstávají jen oči pro pláč. Těžko se to popisuje slovy, ale po zakončení máte pocit, že jste byli zrazeni, že je to jen špatný vtip. Emocionální prázdnota, celkový pocit ze série zruinován, 8/10 hra se mění na 5/10 a to jen s odřenýma ušima. Obrovské zklamání. A BioWare si to pochvalují, zákazníkům se vysmívají.

Proč to neudělali prostě takto nebo takto? Naprosto perfektní zakončení (to druhé), kde je Shepard jako opravdový Shepard, konec, který si ME zaslouží. Stačilo tak málo.

Ale co je úplně nejhorší, je to, že BW lhalo.

Reakce fandů

...je tedy pochopitelná. Outrage, shitstorm, rage, flame. Petice za náhradní konec (přihlásilo se k ní tisíce lidí, dokonce už darovali několik tisíc dolarů na charitu aby se zviditelnili), stostránkové topicy, komiksy, videa s napraveným koncem, vlastní konce, fakování BioWare, proklínání EA, nadávání na sprosté day1 DLC. Jen se podívejte.


Skvělá je třeba tato klasická Hitlerovská variace na ME3 konec...

...reakce samotného Sheparda, herního novináře nebo rovnou celého světa.

Objevují se i editované konce...

Někteří popisují své reakce i gify...

Mnoho se rozhodlo na vše po výstupu do Citadely zapomenout, a obzvláště zklamaní jedinci zase vymýšlí různé teorie. Jedna obzvlášť stojí za zmínku. Je totiž pravda, že na tom konci vážně něco nesedí, a tím nemyslím jeho odfláknutost. Shepard přežil zásah Harbringera, snový Catalyst, podivně zombifikovaný Illusive Man a následný epilog na podivné zimní planetě. Pokud by tato hypotéza platila, a vše po zásahu Harbringera je pouze iluze nebo indoktrinace Reaperů, ME3 by stále byl neuzavřený, špatný, nedůstojný konec série, ale měl by možnost navázání novým dílem nebo DLCčkem, které by to opravilo.

Podle mě se tím ale akorát snaží ospravedlnit fail ze strany BioWare, které to vážně posralo.

Dokonce tak moc, že se do nich pustil i Gamefront, a Ctrl+Alt+Del do ME3 zakončení rejpli v posledním svém vydání, Tady je vážně něco špatně.

Co bude dál?

BioWare má samozřejmě možnost to napravit. Zdarma DLC s happy endem; DLC, kde se posádka vydá najít Sheparda nebo DLC, které vysvětlí jak to teda dopadlo. Každopádně doteď je hra neuzavřená, nedokončená, nekompletní, neuspokojivá. Podle twitteru BioWare ale naslouchají a tak nezbývá než doufat, že mají něco v rukávu...a brzy.

Protože tohle si Mass Effect vážně nezaslouží.

 

 

By the way, tohle stojí za shlédnutí...

 

Share