BioWare, ME3, damage control a ovečkový syndrom

Written by Over on 21 March 2012. Posted in Hry

O nechutně zpraseném zakončení ME3 jsem psal poměrně nedávno, nicméně stále se jedná o téma, které není úplně vyčerpané. Meme a vtipného materiálu je na odlehčení textu dost (i když teď to bude trochu serioznější), všímají si toho i média jako BBC nebo Forbes, fanoušci už ale nejsou tak nasraní, a BioWare se přesunulo do další fáze damage controlu. Konečně něco málo vypustili, takže je s čím pracovat a tak jim to můžeme opět bez servítek zpátky vplivnout do ksichtu.

Demage Control

Většina lidí už dohrála, internet se z větší části vyřádil a damage control BW CM týmu může začít. Klasická procedura - ujišťování, "posloucháme vás!", "vážíme si vašeho názoru". Na tohle téma se objevilo pár hezkých článků, jeden z nich v podobě topicu na BW forech. Jistý "atghunters", člověk z PR branže, analyzuje reakce BW představitelů.

Shrnutí? BioWare vypouští tisíce slov, avšak nemají žádný význam. Jako v politice. Pár hezkých ujišťujících frází a vět, které naplní naivní fandy a obnoví důvěru v BW a EA, ale obsahově prázdné a neřeknou nic. Do diskuze se dokonce zapojilo jedno jejich CMko - skočilo rovnou tam, ignorovalo všechno ostatní a všechny otázky, naťukalo pár hezkých slovíček a půlka netizenů BW fora ho začala opěvovat.

Hezky to shrnul tady tento uživatel na mém "oblíbeném" (sarkasmus, samozřejmě!!) Zingu. Ani neví, jak moc velkou má pravdu.

EA se samozřejmě pohybuje podle předem daných systematických postupů. O ně se podělil bývalý člen BW, a nepřekvapivě dost sedí.

1) ujistit a ignorovat

2) dále ignorovat

3) prohlásit to celé za nedorozumění

4) znova ignorovat

5) odvést pozornost (SWTOR zdarma o víkendu)

6) osočit skrz "third party" prostředky nespokojené zákazníky jako hatery

7) předstírat naslouchání (aneb "co se vám nelíbí, můžeme něco změnit")

8) jakási forma ospravedlnění (post Caseyho Hudsona), zároveň nepřiznat chybu, podpořit své výroky slušnými podmáznutými recenzemi spokojených novinářů a pokud možno to zveřejnit v pátek v naději, že to zapadne do hlubin internetu bez většího humbuku

9) doufat, že odpor umře

Pokud devítka nevyjde, je nutné analyzovat, zda případné uspokojení komunity by přineslo peníze. Normálka.

Ovečky a pastýři

Je to docela vtipné. Řeknete si, že to přeci nemůže fungovat, pravdou ale je, že fandové se začnou chytat všeho, CMkům zobou z ruky a ještě budou chtít přidat. Každopádně tahle fáze už začala. Je to exemplární úkaz stádového chování - ovečky potřebují pastýře, aby je nasměroval správným směrem - málokterá si dokáže totiž utvořit vlastní názor. A ovečkami herní komunita bezesporu je.

BioWare a EA nejsou tak blbí, jak to tak vypadá - jsou spíše pěkně vychcaní a ví, jak to funguje. Tahle záležitost jim trochu vyklouzla a přerostla, ale na tomhle poli se pohybují už dlouho a sklidnit své ovečky dokáží dosti efektivně. Stačí se podívat na většinu mainstreamových herních serverů a komentáře. Před týdnem to jen vřelo (BOYCOTT EA!), nyní ale všichni spokojeně souhlasí s BW, podporují jejich právo dokončit hru jak chtějí a podobné hovadiny. Kdo byl před týdnem nadšený odpůrce EA je v internetových diskuzích chválí, a kdo se rozhodne mít opačný názor, tedy ten, co měli před týdnem, je automaticky hater a omezenec.

Je ale důležité si uvědomit větší obrázek. Už nejde tolik jen o konec ME3ky- věci jako předinstalované Day0 DLC, rejžovačka a lhaní komunitě (lhali nejen o konci HODNĚ a lžou do teď, i tváří v tvář přímým důkazům - více zde) jsou docela alarmující. Ovečkový syndrom ale funguje i tady - jistě, hráči se rychle zmobilizují k bojkotu, ale kdo ho opravdu dodrží? Rozpadne se to stejně rychle jako se to sešlo. Ovečky jsou totiž na pastýři závislé, a ačkoliv by to teoreticky mělo fungovat i naopak, v praxi to evidentně neplatí.

V herním průmyslu je toho na straně nás, komunity, opravdu hodně špatně a třeba Total Biscuit na svém YouTube kanálu komentuje podobné hluboce zakořeněné problémy tvrdě, ostře a pravdivě - třeba zde - kde mimochodem popisuje i kauzu Mass Effectu. Herní komunita totiž neumí být zodpovědnými zákazníky. Kupují si špatné hry, nadávají na ně, ale za dva roky si koupí pokračování znovu, a zase nadávají, a tak dokola. Jsem si jist, že Dragon Age 3 bude mít pár melcků předobjednaných kopií a na tuhle záležitost se zapomene. Dalším příkladem jsou CoDka a ač to nerad přiznávám, i BFka. Rozbíjí se tu totiž celkový systém kapitalizmu - nekupuj, co se ti nelíbí; kup si, co se ti líbí - a ti chytřejší se diví, že dostávají stále horší a horší hry, CMka na ně serou a cpou je hezkými řečmi.

To už je ale téma na jiný článek. Snad jste se tedy dozvěděli něco o tom, jak to s podobnými záležitostmi funguje. BW a EA na vás totiž serou, z vysoka. Mají vaše prachy, vše ostatní je nadstandard a budou za něj chtít víc. Nedělejte si iluze, o váš názor jim nejde. Takhle funguje PR - ujistit, nechat vyřvat a vyšumět do prázdnoty.

Abychom ale neskončili na smutnou notu, jak totiž říká ex-zaměstnanec BW, tentokrát bylo ale vidět, že když se lidem něco nelíbí, opravdu se dokáží zmobilizovat. Jistě, opět jim zacpou huby - ale jak sám říká, internet je silný, opravdu hodně silný.

"The disenfranchised base here is changing the old methodology. It’s akin to comparing old-style bunker PR defenses to new blitzkrieg-style consumers. To date, the “bunker strategy” was always used because it was virtually foolproof. However, social media and the 24 hour news cycle have simply changed everything. Twenty years ago, you could not mass 30,000 protesters into a networked base without some luck, money, a GREAT cause and (most importantly) time. By the time you did get organized, folks were either burned out or lost interest. Groups like Take Back have altered the landscape and suddenly the contest is taken from the old paradigm to a crazy new (and wonderful IMO) place. Preorder sales took away customers biggest weapon in the past (i.e. don’t buy the product). Now customers who feel they have received poor value have been potentially re-empowered by the internet."

 

 

Share